آهن مازیار | بازار آهن، مرکز فروش آهن، میلگرد

فروش تخصصی و حرفه ای انواع آهن آلات از تهران. برای خرید و استعلام تماس بگیرید

بررسی تفاوت هاش سبک و هاش سنگین

تیر آهن هاش سبک و هاش سنگین با یک دیگر از نظر وزن، ابعاد و کاربرد تفاوت هایی دارند.

blog

تیر آهن هاش سبک و هاش سنگین با یک دیگر از نظر وزن، ابعاد و کاربرد تفاوت هایی دارند. حتی اگر به ظاهر تیر آهن هاش سبک و سنگین نگاهی بیندازید متوجه تفاوت های ظاهری میان آن ها خواهید شد. اگر علاقه مند به آشنایی با تفاوت های این دو تیر آهن هستید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

مختصری درباره تیر آهن

در صنعت ساختمان سازی از تیر آهن برای ساخت اسکلت فلزی ساختمان استفاده می کنند. به کارگیری تیر آهن در ساختمان سازی باعث افزایش مقاومت آن خواهد. بنابراین تیرآهن تنش های وارد شده بر ساختمان را تحمل می کند. برای تولید تیرآهن از نورد گرم استفاده می شود. جالب است بدانید که تیر آهن با هاش از نظر مواد سازنده تفاوت هایی دارند. با توجه به اهمیت بالای تیر آهن به عنوان سازه ساختمانی و متنوع بودن طرح ها تیر آهن نیز دارای انواع مختلفی است. 

 تیر آهن با هاش چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟

تیر آهن و هاش ابتدا از نظر شکل ظاهری سپس از نظر فنی با یکدیگر تفاوت هایی دارند.  از مهم ترین تفاوت های فنی تیر آهن و هاش می توان به تفاوت در وزن، استاندارد ها، خواص مکانیکی و تحمل بار، فرایند ساخت، کاربرد و در نهایت قیمت نیز اشاره کرد. باید بدانید که وجود تفاوت ها بین این دو کالا به معنی برتری یکی از آن ها نیست و تنها باعث شده تا کاربرد های متفاوتی از یکدیگر داشته باشند. یکی از مهم ترین تفاوت ها بین تیر آهن و هاش در شکل سطح مقطع آن ها نیز می باشد. اگر به ظاهر تیر آهن و هاش دقت کنید متوجه خواهید شد که هر دوی آن ها دارای بال و جان هستند. اما ابعاد بال و جان با یک دیگر برابر نیستند. تیر آهن نیز از نظر ابعاد دارای بال کوچک تر از هاش است. همچنین ابعاد جان نصف اندازه بال آن نیز می باشد. در صورتی که در هاش اندازه بال و جان کاملا برابر می باشد. شکل ظاهری تیر آهن شبیه i است در صورتی که سطح مقطع هاش مشابه H نیز می باشد.  هاش نیز خود به دو دسته بندی هاش سبک و هاش سنگین تقسیم می شود. 

تیر آهن هاش سبک

تیر آهن بال پهن (هاش سبک) یکی از پروفیل های ساختمانی مهم و کاربردی است. در بازار تیر آهن هاش سبک را با ضخامت های 5 الی 17 میلی متر نیز می توانید پیدا کنید. سطح مقطع هاش سبک شباهت بسیاری به H دارد و ضخامت بال آن حدود 8 الی 31 میلی متر نیز می باشد. اگر قصد ساختن آپارتمانی ضد زلزله را دارید می توانید از تیر آهن هاش سبک نیز استفاده کنید. وزن تیرآهن هاش بسیار کم تر از نمونه سنگین است اما با توجه به وزن کم در پروژه های مهمی از آن استفاده می شود.

کاربرد هاش سبک

به دلیل پایین بودن وزن تیر آهن هاش سبک نسبت به هاش سنگین از آن در صنایع مختلفی استفاده می شود. پروژه هایی مثل ساخت پل، ساختمان های مسکونی، ساختمان های تجاری، ماشین آلات صنعتی، سازه های دریایی، نرده ها، حفاظ ها و .. با استفاده از تیر آهن هاش سبک اجرا می شوند.  

ویژگی های استفاده از تیر آهن هاش سبک

به کارگیری تیر آهن هاش سبک در ساختمان سازی مزایای بسیاری دارد. از مزایای  هاش سبک می توان به کاهش بار مرده سازه، سهولت حمل و نقل و نصب تیر آهن ها، افزایش سرعت اجرای پروژه و .. نیز اشاره کرد.  

کاهش بار مرده:

کاهش بار مرده سازه: همانطور که متوجه شده اید وزن تیر آهن هاش سبک بسیار پایین تر از هاش سنگین است بنابراین استفاده از آن برای اجرای پروژه ها بسیار به صرفه تر خواهد بود. یک سوله با دهانه 20 و طول 30 متر در نظر بگیرید اگر هاش سبک را برای ساخت این سازه در نظر بگیرید و جایگزین هاش سنگین کنید چیزی حدود 20 تن از وزن نهایی پروژه کم خواهید کرد.  بنابراین می توان گفت با استفاده از هاش سبک بار مرده سازه را بسیار کاهش داده اید و در نهایت هزینه کم تری هم برای خرید مصالح پرداخت کرده اید.   

سهولت حمل و نقل و نصب :

زمانی که وزن سازه پایین باشد بدون شک حمل و نقل آن نیز راحت تر انجام خواهد شد. همچنین با در نظر گرفتن وزن کم تیر آهن هاش می توان گفت که هزینه های حمل و نقل نیز به طور چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد. یکی از دیگر مزایای استفاده از هاش سبک در اجرای پروژه می توان به نصب راحت تر آن اشاره کرد. سبکی وزن تیر آهن به افزایش سرعت افرادی که نصب تیر آهن ها را برعهده دارند کمک بسیاری می کند.

تیرآهن هاش سنگین

تیر آهن هاش سنگین ضخامت بیشتری نسبت به تیرآهن هاش سبک دارد. بنابراین میزان مقاومت تیرآهن هاش سنگین نسبت به نمونه سبک بیشتر است. اگر فکر می کنید در آینده فشار وارد شده بر ساختمان زیاد است نیاز است از تیرآهن هاش سنگین استفاده کنید تا مقاومت بیشتری نسبت به تنش های وارد شده داشته باشد و خم نشود. تیر آهن هاش سنگین گزینه مناسبی برای ساختن زمین هایی است که در مناطق زلزله خیز قرار دارند. چرا میزان آسیب پذیری تیرآهن هاش سنگین بسیار کمتر از هاش سبک نیز می باشد. از کاربرد های تیر آهن هاش سنگین می توان به استفاده از آن در اسکلت ساختمان به عنوان تیر های اصلی و عمودی نیز اشاره کرد. 

ساعت مچی مشکی الکترونیکی

Brand
دسته بندی: الکترونیک
کد: MS46891340

80000 تومان
  • لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است..
  • چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی.
  • مورد نیاز شامل حروفچینی دستاوردهای اصلی و جوابگوی سوالات پیوسته اهل دنیای موجود طراحی اساسا مورد استفاده قرار گیرد..