آهن مازیار | بازار آهن، مرکز فروش آهن، میلگرد

فروش تخصصی و حرفه ای انواع آهن آلات از تهران. برای خرید و استعلام تماس بگیرید

مزایا  و معایب سازه‌های اسکلت فولادی

در ساختمان سازی استفاده بسیاری از سازه های اسکلت فولادی نیز می کنند.

blog

در ساختمان سازی استفاده بسیاری از سازه های اسکلت فولادی نیز می کنند. تمامی سازه هایی که در ساختمان سازی به کار گرفته می شوند دارای یک سری مزایا و معایب هستند و هیچ کدام بدون نقطه ضعف نخواهند بود. بنابراین ما قصد داریم در ادامه درباره مزایا و معایب سازه های اسکلت فولادی صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

سازه اسکلت فولادی چیست؟

به طور کلی برای تکمیل یک ساختمان از مصالح مختلفی استفاده می شود. یکی از کاربردی ترین این مصالح سازه اسکلت فولادی نیز می باشد. سازه فولادی در ساختمان به شکل گیری دیواره ها، تحمل وزن وارد شده به ساختمان و..  نیز کمک می کند. البته باید بدانید که برای تکمیل کردن یک ساختمان از سازه های مختلفی مانند: فولاد، بتن، چوب، کامپوزیت، فایبرگلاس نیز استفاده می کنند. از مزایای سازه فولادی به نسبت سایر مدل ها می توان به قابلیت بازیافت آن اشاره کرد.  چرا که اگر ساختمان دچار مشکلاتی شود و فرو بریزد فولاد آن را می توان جداسازی کرد و مجدد به چرخه صنعت فرستاد.

 

سازه‌های اسکلت فولادی

 

معرفی مزایا و معایب سازه های اسکلت فولادی  

سازه های اسکلت فولادی مصالح نه تنها از مقاومت بالایی برخوردار هستند بلکه در صورت تخریب ساختمان می توان آن ها را بازیافت کرد. اما باید بدانید که فولاد نیز ممکن است در معرض خطر زنگ زدگی، خوردگی و ذوب شدن در برابر شعله های آتش نیز است. بنابراین هیچ سازه فولادی بدون نقص نیست و باید برای افزایش مقاومت سازه ها از ایده های دیگری نیز استفاده شود. برای مثال یکی از راه های افزایش مقاومت سازه های فلزی و عدم ذوب شدن آن ها در برابر حریق استفاده از پوشش ضد حریق نیز می باشد. پوشش ضد حریق به افزایش مقاومت سازه در برابر شعله های آتش کمک بسیاری می کند  و این مسئله باعث می شود که ساختمان از خطر فروپاشی در امان بماند. یکی دیگر از مواردی که می تواند جز معایب سازه های اسکلت فلزی به حساب بیاید قیمت بیشتر آن نسبت به نمونه های بتنی نیز می باشد. بدون شک قیمت خرید سازه های بتنی بسیار مقرون به صرفه است و اگر با محدودیت بودجه رو به رو هستید می توانید سازه های دیگر را نیز با در نظر گرفتن کارشناسان و رعایت ایمنی در بحث ساختمان سازی انتخاب کنید.

سایر مزایای استفاده از سازه فولادی

تحمل بار زیاد:

اولین و مهم ترین ویژگی سازه اسکلت فولادی تحمل وزن وارد شده به ساختمان نیز می باشد. تحمل بار زیاد در صنعت ساختمان سازی بسیار اهمیت دارد و در بیشتر مواقع برای اجرای پروژه های بزرگ مانند: ساخت استادیوم، سوله و .. نیز از سازه اسکلت فلزی استفاده می شود.

اشغال فضای کم:

یکی از مزایای انتخاب سازه فولادی حجم کم آن نسبت به کل بنا نیز می باشد. بنابراین با استفاده از این سازه میزان فضای اشغال شده بسیار کم خواهد بود.

سرعت اجرای بالا:

برای اجرای طرح های مورد نظر می توانید با استفاده از پیچ و مهره یا پرچ فلزات را به یکدیگر وصل کنید. بنابراین اگر قصد اجرای پروژه ای را دارید که باید در مدت زمان کوتاهی تکمیل شود بهترین گزینه برای شما به کارگیری از سازه های اسکلت فلزی نیز می باشد.

خمش و شکل پذیری:

از ویژگی های سازه های فولادی می توان به قابلیت خمش و شکل پذیری آن اشاره کرد. این ویژگی در سازه های فولادی باعث شده تا طراحان بتوانند ایده های خود را بدون کوچک ترین دغدغه ای برای تولید سازه در طرح های خاص اجرا کنند. برای تولید طرح های خاص نیاز است که فولاد را به شیوه نورد گرم ذوب کرده و آن را شکل دهید.

 

سازه‌های اسکلت فولادی

 

معرفی انواع سازه های اسکلت فولادی

سازه اسکلت فولادی دارای انواع مختلفی است. از متداول ترین نوع سازه ها می توان به IPE و IPB نیز اشاره کرد.  هر دو این سازه ها تیر آهن هستند و تنها تفاوتی که با یکدیگر دارند درباره اندازه های سطوح داخلی و جانبی نیز می باشد. تفاوت در بین این دو تیر آهن باعث شده تا در مکان های مختلفی به کار بیایند. تیر آهن IPB به دلیل برابری بال و جان در ستون ها به کار می رود اما تیر آهن IPE به دلیل بلندتر بودن جان تنها در سقف ها استفاده می شود.  به طور کلی تیر آهن های فولادی در بحث ساختمان سازی در شکل های قوطی، نبشی، مسطح جانبی نیز وجود دارند.

 

سازه‌های اسکلت فولادی

 

مقایسه سازه فولادی و بتنی در ساختمان سازی

یکی از دغدغه های افراد در بحث ساختمان سازی این است که سازه فولادی بهتر است یا بتنی؟ بدون شک مقاومت سازه های فولادی بسیار بیشتر از بتن است. همچنین در صورت وقوع حوادث ناگوار و فروپاشی ساختمان بتن دیگر کاربردی نخواهد داشت اما سازه های فولادی را می توان مجدد به چرخه صنعت برگرداند. اگر انتخاب برای شما سخت شده باید بگوییم که انتخاب سازه فولادی بهتر از بتنی خواهد بود. البته این مسئله نیاز به فکر و بررسی بیشتری دارد و بهتر است برای انتخاب سازه به شرایط آب و هوایی توجه ویژه ای داشته باشید. اگر قصد دارید ساختمان را در شرایط آب وهوایی مرطوبی بسازید و در آینده ساختمان در معرض بارندگی ها خواهد بود انتخاب بتن نیز بهتر است چرا که سازه اسکلت فولادی در تماس با رطوبت دچار زنگ زدگی و خوردگی خواهد شد.

ساعت مچی مشکی الکترونیکی

Brand
دسته بندی: الکترونیک
کد: MS46891340

80000 تومان
  • لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است..
  • چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی.
  • مورد نیاز شامل حروفچینی دستاوردهای اصلی و جوابگوی سوالات پیوسته اهل دنیای موجود طراحی اساسا مورد استفاده قرار گیرد..